Jak tworzyć skuteczne landing page? 10 praktycznych wskazówek
komentarzy: 0
Jak stworzyć skuteczny landing page?
 

Landing page (po polsku – strona lądowania lub strona docelowa), czyli miejsce, w które odsyłasz ruch z kampanii displayowej czy newslettera. Przeważnie po to, aby dokonał konwersji – kupił coś czy wypełnił formularz. Jak go do tego skutecznie przekonać?

Strona docelowa może funkcjonować w obrębie większej strony internetowej, ale także jako osobna witryna, pod odrębną domeną (gdy – przykładowo – reklamujemy na niej duże wydarzenie). Jej funkcję pełnią przeważnie:

  • podstrona produktowa, na której można dokonać zakupu (ot, reklamujemy w newsletterze przeceniony telewizor i kierujemy ruch na podstronę, na której można go zamówić);
  • podstrona z formularzem rejestracyjnym (może to być zapis do newslettera, rejestracja na jakieś wydarzenie albo pozostawienie danych w celu późniejszego kontaktu przez firmę, np. bank);
  • podstrona informacyjna o marce lub organizowanej akcji (tu celem nie będzie konwersja, ale jak najdłuższy czas spędzony przez użytkowników na zapoznawaniu się z treścią);
  • może to być także strona główna, jeśli na przykład koncentrujesz się na sprzedaży pojedynczej usługi bądź produktu albo na pozyskiwaniu leadów.

Nie owijając w bawełnę, landing page to jeden z tych elementów kampanii e-marketingowych, który może zadecydować o tym, czy poniesiony koszt się w ogóle zwróci. Możesz stworzyć najlepszą kampanię banerową i najpiękniejszy newsletter, ale jeśli przekierujesz ruch na kiepską stronę docelową, wszystko stracisz.

Jak do tego nie dopuścić? O czym należy pamiętać, tworząc landing page? Jak zmaksymalizować jego współczynnik konwersji? Po przeczytaniu poniższych 10 wskazówek (opartych na licznych doświadczeniach) będziesz wiedział wszystko, co najważniejsze. Pierwsze, o czym powinieneś pamiętać, to…

1) Dopasuj landing page do reklamy

To pierwsza rzecz, o której w ogóle powinieneś pomyśleć. Jeśli strona docelowa nie będzie nawiązywać do reklamy (hasłem, kolorystyką, zdjęciem), możesz stracić dużą część ruchu na samym wstępie. Chcesz wyglądać wiarygodnie, a Twój klient ma mieć pewność, że po kliknięciu został przeniesiony we właściwe miejsce? Pamiętaj o tym, by obie kreacje (reklama i landing page) korespondowały ze sobą.

2) Najważniejsze na górze

Strona docelowa może być długa, ale bez względu na wszystko najważniejsze treści musisz przekazać na samej górze. Najlepiej tak, aby użytkownik – niezależnie od tego, jakiego ekranu i jakiej rozdzielczości używa – widział je „nad zgięciem”, czyli na obszarze widocznym na pierwszy rzut oka, bez konieczności scrollowania. Jeśli tego nie zrobisz, może się okazać, że duża część klientów w ogóle nie zobaczy tego, co zawarłeś poniżej. A tam właśnie możesz skupić się na punkcie trzecim…

Landing page - najważniejsze na górze

Źródło: www.mint.com

3) Odpowiedz na wszystkie pytania

Niektórzy twierdzą, że landing page powinien być jak najkrótszy. Nie zgadzam się z tym. Najważniejsze jest to, aby klient znalazł w tym miejscu wszystkie informacje niezbędne do podjęcia decyzji zakupowej. Bez konieczności kontaktu z Twoim call center albo – jeszcze gorzej – szukania odpowiedzi na stronach konkurencji. Czym bardziej skomplikowany produkt sprzedajesz, tym więcej pytań wokół niego może się pojawiać. Odpowiedz na nie wszystkie, a gdy pojawią się nowe pytania, także je uwzględnij. Jeśli obawiasz się, że landing page będzie zbyt długi, możesz wyświetlić samą listę pytań, a odpowiedzi dopiero po kliknięciu. Niekoniecznie musisz też odpowiadać na nie w formie „pytanie – odpowiedź”. Może to być także – na przykład – lista cech/zalet produktu. W każdym razie – daj klientowi kompleksową dawkę wiedzy na temat tego, co sprzedajesz.

Landing page - odpowiedz na wszystkie pytania

Źródło: www.basecamp.com

4) Stosuj śródtytuły (i nie tylko)

Aby treść na Twojej stronie docelowej była czytelna (można by użyć gastronomicznego sformułowania – strawna) i aby klient mógł ją sobie szybko przyswoić, pamiętaj o stosowaniu śródtytułów. Za ich pomocą rozdzielaj większe partie tekstu (spójnie, czyli dokonując tematycznego, a nie chaotycznego podziału). Poza śródtytułami sugeruję stosować także listy wypunktowane czy cytaty (np. osadzone w ramkach). No i, rzecz jasna, grafiki, o których więcej za chwilę.

5) Zbuduj zaufanie

Landing page ma nie tylko prezentować produkt czy usługę i dawać możliwość jej zakupu, ale także wywoływać w kliencie poczucie bezpieczeństwa oraz zaufania do firmy. Prawie nikt nie dokona zakupu ani nie zostawi swoich danych komuś, komu nie ufa, to proste. Dlatego też zamieść na stronie docelowej wszystko, co może wywołać wspomniane emocje: rekomendacje zadowolonych klientów, dane statystyczne (mówiące o zadowolonych klientach), regulamin, politykę prywatności czy certyfikaty (na przykład dla zaufanego sklepu czy związane z płatnościami online). Jeśli oferujesz darmowy zwrot albo wymianę produktu na inny po zakupie, też o tym napisz.

Landing page - zbuduj zaufanie

Źródło: www.impactbnd.com

6) Zadbaj o dobre zdjęcia

O tym, co to znaczy „dobre zdjęcie”, można by pisać eseje. Na to pewnie przyjdzie jeszcze pora, natomiast teraz mogę udzielić Ci kilku krótkich, praktycznych wskazówek:

  • jeśli prezentujesz produkt, przedstaw go z każdej strony (z różnych kątów, od środka, od zewnątrz…);
  • jeśli sprzedajesz usługę, pokaż ludzi (pracowników Twojej firmy albo zadowolonych klientów);
  • nie kupuj zdjęć, które wyglądają, jakby były… kupione (czyli, najogólniej mówiąc, unikaj fotografii, które można znaleźć na dziesiątkach innych stron; w szczególności tyczy się to zdjęć z popularnymi modelami i modelkami);
  • zadbaj o wysoką rozdzielczość oraz o detale (szczególnie, gdy pokazujesz coś, co ma nie tylko działać, ale też wyglądać).
Landing page - zdjęcia

Źródło: www.itaka.pl

7) Dodaj materiał(y) wideo

To będzie wymagać od Ciebie więcej zaangażowania, ale gwarantuję Ci, że efekty będą tego warte. Firmy, które na stronach docelowych prezentują materiały wideo, sprawiają, że klienci zatrzymują się na nich dłużej (średnio o 2 minuty), a także chętniej kupują (przeciętnie o 64%). Jeśli sprzedajesz produkt, za pomocą jednego, dobrego wideo pokażesz go lepiej niż używając całej galerii zdjęć. Jeśli oferujesz usługę, możesz o niej opowiedzieć (albo pozwolić to zrobić zadowolonym klientom). Jeśli udostępniasz system, możesz pokazać krok po kroku, jak działa. I tak dalej, i tak dalej…

Landing page - materiały wideo

Źródło: www.euro.com.pl

8) Daj się podzielić przez social media

Jeśli uważasz, że produkt, usługa czy treść, które prezentujesz na landing page są wartościowe (no, a jakżeby inaczej, prawda?!), koniecznie daj możliwość podzielenia się tym poprzez media społecznościowe (Facebook, Pinterest, Twitter…) czy funkcję: „wyślij znajomemu”. W internecie znajdziesz mnóstwo gotowych social widgetów do zainstalowania na Twojej stronie w parę minut. W ten sposób możesz zapewnić sobie darmową reklamę. A nie masz NIC do stracenia.

9) Zadbaj o widoczne call to action

Zwieńczeniem każdej landing page powinno być chwytliwe, dobrze widoczne wezwanie do akcji. Może to być hasło zamieszczone na samej górze witryny, ale przede wszystkim chodzi mi o button prowadzący do konwersji („kup teraz”, „zapisz się”, „przetestuj za darmo” itp.). Jeśli Twoja strona docelowa jest ponadprzeciętnie długa, radzę, abyś zamieścił na niej więcej niż jeden przycisk (być może nawet przydadzą Ci się trzy – jeden na górze, drugi na dole, a trzeci pośrodku).

Landing page - call to action

Źródło: www.ekspertbudzetowy.pl

Przeczytaj także: Jak tworzyć skuteczne call-to-action? 10 praktycznych wskazówek

10) Wykonuj testy A/B

Sugeruję Ci, abyś na samym wstępie wymyślił – opierając się na aksjomatach, heurystykach, swoim własnym doświadczeniu, opiniach klientów, a także w pewnym sensie na przeczuciach – kilka różnych wersji landing page, a następnie poddał je testom. Tylko w ten sposób otrzymasz w efekcie naprawdę skuteczną stronę, która będzie dobrze konwertować (a Ty będziesz miał pewność, że akurat ten wariant jest najlepszy). Później zaś będziesz mógł testować pojedyncze, kluczowe jej elementy, takie jak zdjęcie, slogan czy call to action. Jednego nie rób na pewno – nie opieraj się wyłącznie na przeczuciach!

Podsumowanie

Powyższe porady przydadzą Ci się podczas tworzenia nowych stron docelowych, ale także do pracy nad tymi, które już posiadasz. Gorąco zachęcam Cię do tego, abyś popracował nad optymalizacją tych drugich – samodzielnie albo z pomocą specjalistów. Wierz mi na słowo, że to może być jeden z najmniej kosztownych sposobów na zwiększenie sprzedaży, pozyskanie większej liczby leadów czy skuteczniejsze doinformowanie swojej grupy docelowej (bo nie zawsze bezpośrednia sprzedaż jest celem). Powodzenia!

Czytaj również:

 

Komentarze

Powered by Facebook Comments